ze względu na aktualną sytuację epidemiczną działalność sekretariatu Poradni zostaje ograniczona do godzin: 7.30-15.30.
Zachęcamy do kontaktu mailowego pod adresem ppp@oswiata.tychy.pl, za pośrednictwem platformy ePuap lub tradycyjnej poczty. Można także wrzucić dokumentację lub korespondencję do skrzynki umieszczonej przy drzwiach sekretariatu, dostępnej także po godzinie 15.30.
Od dnia 1 września 2020 Poradnia rozpoczęła pracę w trybie stacjonarnym. Jednak z uwagi na trwające zagrożenie epidemiczne oraz warunki lokalowe Poradni do odwołania zawieszone są zajęcia grupowe dla dzieci i rodziców. W celu zachowania maksymalnego bezpieczeństwa wszystkie wizyty indywidualne umawiane są telefonicznie – szczególnie pod dedykowanym numerem 513 032 811.
Składana dokumentacja papierowa podlega 48-godzinnej kwarantannie.
Wejście na teren Poradni w dniu wizyty jest poddane szczególnym rygorom, a w szczególności:
- poczekalnia jest nieczynna, w związku z tym prosimy o punktualne przybycie na wyznaczoną godzinę i oczekiwanie w korytarzyku na wezwanie,
- wejście na teren budynku poradni możliwe jest wyłącznie na wezwanie, w asyście pracownika Poradni;
- przed wejściem rodzic proszony jest o wypełnienie i podpisanie ankiety dotyczącej aktualnego stanu zdrowia w kontekście objawów zakażenia koronawirusem,
- konieczne jest zaopatrzenie siebie i dziecka w środki ochrony osobistej (maseczkę, rękawiczki),
- konieczne jest zaopatrzenie się we własny długopis i ołówek,
- konieczne jest poddanie się badaniu temperatury, jeśli pomiar wykaże temperaturę powyżej 37,5 nie jest możliwe wejście do budynku poradni,
- wreszcie konieczne jest podpisanie zgody na wykonanie badania w specyficznych warunkach, wymuszonych sytuacją epidemiczną (środki ochrony osobistej, ekran oddzielający dziecko i pedagoga).
- Wyjście z poradni ulokowane jest z boku budynku (wyjście ewakuacyjne), które otwiera się przyciskiem z rysunkiem klucza po prawej stronie.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Tychach
ul. Andersa 16
43-100 Tychy
tel. 32 22 72 392; 32 327 17 66; 513 032 811
e-mail: ppp@oswiata.tychy.pl
www..ppp.tychy.edu.pl
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Tychach ma już za sobą ponad 57-letnią tradycję. Powstała w 1962 roku z inicjatywy powiatowego oddziału Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Jej pierwszą kierowniczką w latach 1962-1974 była psycholog mgr Wanda Wacław. Instytucja funkcjonująca wówczas pod nazwą Poradni Społeczno – Wychowawczej TPD nie była w stanie zapewnić opieki i terapii wszystkim potrzebującym dzieciom. Dostrzegając ten problem władze miasta i powiatu tyskiego w roku szkolnym 1967/68 przejęły placówkę zmieniać nazwę na Miejską i Powiatową Poradnię Wychowawczo – Zawodową. Wzrosła wówczas liczba zatrudnionych pracowników.
Formy pracy poradni zmieniały się wraz ze zmianami ustawowymi oraz potrzebami wynikającymi z przekształceń cywilizacyjnych i kulturowych, ale zawsze były odpowiedzią na potrzeby mieszkańców miasta i oczekiwań władz. W tym czasie, w latach 1976 - 1991 poradnią kierowała mgr Aniela Helisz. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych placówka miała wypracowane stałe formy działania oraz zajmowała się dziedzinami, które do dzisiaj są w centrum jej działalności: profilaktyką, poradnictwem, sprawdzaniem przyczyn trudności szkolnych i wychowawczych, selekcją dzieci do kształcenia specjalnego, działalnością terapeutyczną oraz doradztwem zawodowym. Stała się koordynatorem działań na rzecz dziecka i rodziny w środowisku edukacyjnym oraz szeroko rozumianym środowisku lokalnym.
Od roku 1991 do 1997 nowym dyrektorem placówki została mgr Jolanta Szydłowska – Bartosik. W roku szkolnym 1992/1993, po uchwaleniu nowej Ustawy o Systemie Oświaty placówka pod jej kierownictwem została przekształcona w Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną i 13 stycznia 1994 roku zatwierdzonym Statutem otrzymała nową osobowość prawną. Liczba zatrudnionych pracowników pedagogicznych wzrosła z 24 do 35. Ukształtowały się wówczas i rozwinęły formy pracy, które pozostały aktualne do chwili obecnej:
- Diagnostyka psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna i psychiatryczna pozwalająca na określenie przyczyn niepowodzeń w nauce, trudności wychowawczych i zaburzeń zachowania, wskazująca poziom rozwoju umysłowego, uzdolnień, zainteresowań, predyspozycji zawodowych, dojrzałości szkolnej i przedszkolnej, zaburzeń mowy
- Wydawanie opinii i orzeczeń pozwalających na korzystanie z pomocy psychologiczno– pedagogicznej w placówkach oświatowych
- Terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna realizowana poprzez spotkania indywidualne, terapię rodziny, terapię grupową
- Działalność psychoedukacyjna dla rodziców, nauczycieli i wychowawców oraz uczniów
W latach 1997 – 2007 dyrektorem poradni była mgr Krystyna Gemza. Dzięki jej staraniom siedziba poradni dzielona dotychczas z Biblioteką Pedagogiczną została w całości oddana i przystosowana na potrzeby placówki. Rozwinęła się działalność związana z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka, zwłaszcza w wieku 0-3 lat. Utrzymana została rola poradni jako lidera i koordynatora wsparcia dla dziecka i rodziny.
Od 2007 roku dyrektorem poradni jest mgr Izabela Rodak, funkcję zastępcy dyrektora pełni mgr Danuta Kozak. Aktualnie poradnia zatrudnia 14 psychologów, 13 pedagogów, 1 doradcę zawodowego, 2 logopedów, rehabilitanta i mediatora- łącznie 32 pracownikow pedagogicznych. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży od 0 do ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej. Wspiera także rodziców i nauczycieli. Praca w poradni organizowana jest w 3 dzialach: wczesnej interwencji, szkolnym, młodzieżowym. Na terenie poradni dostępne sa następujące usługi:
- diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna
- diagnoza predyspozycji zawodowych i uzdolnień
- diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej
- specjalistyczna diagnoza dla dzieci z niepełnosprawnościami
- indywidualne terapie i konsultacje- psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne
- terapia integracji sensorycznej
- terapia metodą Biofeedback
- terapia metodą Tomatisa
- kinezyterapia oraz terapia czaszkowo-krzyżowa
- terapia rodzin
- rehabilitacja ruchowa
- terapia grupowa dla uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi (dla klas 1-3 SP klas 4-8 SP
- mediacje
- warsztaty dla rodziców "Szkoła dla rodziców i wychowawców", "Rodzeństwo bez rywalizacji", " Jak rozmawiać z nastolatkiem"
- grupa wsparcia dla rodziców z autyzmem i zespołem Aspergera
- program "Edukator rodzinny"- wychowawcze wsparcie psychologa w domu
- grupa wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych
- grupa wsparcia dla koordynatorów pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolach
- grupa wsparcia dla szkolnych doradców zawodowych
- otwarta grupa wsparcia dla nauczycieli